Autor Wątek: Skrzynia motocykla WSK 125 typ S01-XX >>Opis naprawy  (Przeczytany 1456 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Listopad 08, 2011, 18:01:48 pm

Offline motorzysta86

  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Gr__dek
    Wiek: 32
  • Płeć: Mężczyzna
    • JAWA-CZ No bike No Live
Skrzynia motocykla WSK 125 typ S01-XX


Fot.1  Skrzynia biegów

Jak widzimy na fotografii  jest to skrzynia motocykla WSK 125. Jest to niezwykle prosta konstrukcja ale nie dajcie się zwieść pozorom. Pozornie jest łatwa w naprawie, ale to tylko pozornie. Większość użytkowników zapomina o bardzo ważnych szczegółach których nie należy pomijać przy remoncie-renowacji. Nie mam tu na myśli umycia wszystkich trybów i karterów a dokładnemu przyjrzeniu się każdemu trybowi.
Najczęstsze uszkodzenia:
â__   wyłamanie zębów
â__   uszkodzenia wałków
â__   zużycie powierzchni  łożyskujących
â__   zmęczenie materia niżejniżejniżejniżejniżejniżej2;u
Wszystkie kategorie kwalifikujÄ_ do wymiany uszkozdjęzdjędzone lub pęknięte elementy.

Fot.2 Przedstawia prawidłowo złożoną skrzynie biegów motocykla wraz z opisem.

Rys.1  Położenie trybów a załączone biegi.

Przegląd poszczególnych kół zębatych i wałków wraz z opisem.

Dalszą cześć zacznÄ_ od opisania poszczególnych trybów i wałków.  Zacznijmy jednak od prostego testu który pozwoli nam na określenie czy zakupione lub odnalezione części są oryginalne czy to tylko chińska imitacjaâ_¦.


Fot.3 Koło z widocznÄ_ pieczÄ_ciÄ_ o oznaczeniu ZMD.
Po tym charakterystycznym znaku możemy określiÄ_ że przykładowy tryb czy wałek jest oryginalnej produkcji a co znaczy jest bardzo dobry jakościowo.

Fot.4 Wałek sprzęgłowy nieoryginalny. (Opis na zdjćciu: Sposób produkcji __wiadczy o tym i__ wałek jest imitacjÄ_ oryginału o niskiej jakości)

Wałek główny.


Fot.5 Wałek główny z opisem.

Wałek główny element osadzony na dwóch łożyska.
W miejscu A gdzie wałek jest podparty na  łożysku o oznaczeniu 6202, a w miejscu B na łożysku ślizgowym wałka zdawczego (wewnętrzna tulejka z brÄ_zu).  Weryfikacje wałka pod względem uszkodzenia przeprowadzamy od punktu A gdzie oprócz łożyska jest osadzone całe sprzęgło poprzez tuleje stalowÄ_. Zwykle to tuleja zużywa się szybciej niż wałek â_¦ale żeby to sprawdzić musimy przy założonym łożysku nasadzić tuleje wraz z koszykiem sprzęgłowym. Sprawdzamy bicie promieniowe kosza. Du__y luz należy usunąć gdyż sprzęgło obraca się z dużą prędkościÄ_ obrotowÄ_ i przy dużym zużyciu wałka jak i pozostałych elementów może dojść do spotkania kosza z deklem olejowym â_¦co kończy się uszkodzeniem tych elementów.
Miejsce B gdzie wałek ma swój punkt podparcia w łożysku ślizgowym wałka zdawczego też jest bardzo ważny. Wszelkie luzy powodujÄ_ rozbijanie łożyska kulkowego. Wa__na jest też podkładka stożkowa, której podstawa stożka jest skierowana do sprzęgła.
Punkt C. Wyszczerbienia, nadkruszenia lub widoczne zużycie zmuszają nasz do wymiany wałka. Jednocześnie uczulam na śladowe zużycia wałka czyli na wybicia w materiale które pogłębiają się wraz z dalszym użytkowaniem a co za tym idzie uszkadzają koło przesuwne II biegu Z-22.

Wałek pośredni.

Fot. 6 Wałek pośredni wraz z opisem.
Wałek pośredni jako element  czasami pomijany a jednak bardzo ważny. Zacznijmy od opisu.
Punkt A miejsce osadzenia trybu Z-23. Jak widać ma on zakończenie stożkowe z __ciÄ_tym wierzcho__kiem co jest typowe dla chińskiej tandety. Takie zakończenie powoduje słabsze zamocowanie koła i wybijanie w jego płaszczy__nie g__Ä_bokich rowków. Fotografia poniżej .

Fot. 7 Koło Z-23 z widocznym uszkodzeniem.
Wszelkie ruchu na wieloklinie tego wałka  kwalifikuje koło i wałek do wymiany gdyż luz będzie bardzo szybko powiększa__ się dalej.

Fot. 8 Widoczne uszkodzenie. (Opis na zdjćciu: widoczne uszkodzenie)
Pozycja B i C czyli wieloklin wałka na którym porusza się koło przesuwne Z-28. Uszkodzenie - zmęczenie materiału jest pokazane na fotografii wyżej i kwalifikuje wałek do wymiany.
Pozycja D miejsce obsadzenia trybu Z-35. Należy sprawdzić czy wskazane miejsce jak i otwór  koła zębatego nie jest zbyt mocno wypracowany. Du__y luz wskazuje na zużycie, kwalifikuje się bez względnie do wymiany.
Pozycja E osadzenie wałka w tulejkach brązowych, które wbite są w kartery silnika. Nadmierne zużycie kwalifikuje tulejki do wymiany.

Fot. 9 Tulejka brązowa.

Ko__a przesuwne.

W skrzyni są dwa koła przesuwne, Z-22 i Z-28 które  połączone są poprzez specjalnie zaprojektowany rowek. Patrz fotografia poniżej .

Fot. 10 Ko__a przesuwne.
Pierścień który jest nadlewem na kole Z-22 powinien bez znacznych luzów wchodzić w rowek koła Z-28. Gdyż rowek koła Z-28 jest  bierzniÄ_ dla automatu zmiany biegów, a ściśle mówięc dla pazura który poprzez ruch automatu steruje przesunięciem kół przesuwnych.

Fot. 11 Element sterujący kołami przesuwnymi.
Ko__a przesuwne posiadają jeszcze sprzęgła k__owe którym zadaniem jest przenoszenie si__y w momencie włączenia odpowiedniego biegu.

Fot. 12 Kły koła Z-28 z widocznym uszkodzeniem.

Fot. 13 Kły koła Z-22 z widocznym uszkodzeniem.

Fot. 14 Kły trybu zdawczego, brak uszkodze__.
Co się tyczy kół przesuwnych to kły koła Z-28 odpowiadają za bieg I, natomiast kły koła Z-22 i trybu zdawczego za bieg III. Wszelkie uszkodzenia ich powierzchni mogÄ_ powodować wyskakiwanie biegów, co zwykle się zdarza przy biegu III. RadÄ_ na to jest wyszlifowanie kłów do konta 3 °. Poni__szy rysunek to zobrazuje.

Tryb przesuwny posiada kły które są szlifowane pod kontem α. KÄ_t taki gwarantuje prawidłowe zazÄ_bianie trybów i jest równy 3Ë_
Delikatnie poprawiamy kły, usuwając wszystkie zaokrÄ_glenia powstałe podczas używalności. Orientacyjnie szlifujemy je do kontu 3Ë_. 
Najczęstszą przyczynÄ_ zjawiska wyrabiania  kłów jest niewłaściwe posługiwanie się sprzęgłem lub brak prawidłowego wyregulowania.
Należy przede wszystkim sprawdzić stan kłów w obu kołach przesuwnych i trybie zdawczym.

Część wewnętrzna kół.

Fot. 15 Widok na wewnętrzną część koła Z-28.

Fot.16 Widok na wewnętrzną część koła Z-22.
Część wewnętrzna kół jest też bardzo ważna, to właśnie one przenoszÄ_ obciążenie przy II i I biegu. Wszelkie zaniedbania z tytułu niewymienienia lub niedopatrzenia skutkują w pogłębieniu uszkodzenia a nawet wyłamania wąsów wewnętrznych.

Tryb zdawczy.

Fot. 17 Tryb zdawczy w bardzo dobrej kondycji.
Tryb zdawczy jest elementem na którym mocujemy zębatkÄ_ zdawczÄ_ napędzającą poprzez łańcuch tylne koło naszego motocykla. Jest osadzony w prawym karterze poprzez łożysko 6004 (zalecam luz C3) i jest najbardziej narożny na uszkodzenia powstałem w skutek zluzowania się nakrętki dociskającej zębatkÄ_ lub wyłamanie zębów. Zwykle uszkodzeniu ulega łożysko poprzez wypracowanie się ale nie jest to wyjątkiem. W środku trybu jest wstawiona tuleja brązowa na której jest podparty wałek sprzęgłowy. Wyrobienie tej tulei należy naprawić we własnym zakresie, gdyż książka napraw nie przewiduje naprawy, ani regeneracji. Możemy jednak poprzez prasÄ_ ręczną wytłoczyć tulejkÄ_ i wstawić nową a następnie rozwiercić ją do rozmiarów wałka.
Przed montażem nie zapomnij o podkładce stożkowej pod trybem zdawczym, osadzona stronÄ_ wklęsłą do wałka sprzęgłowego.

Fot. Podkładka stożkowa dystansująca tryb zdawczy.

Fot. Umiejscowienie podkładki.

Automat


Fot. 18 Oryginalne zamocowanie automatu poprzez śruby M6 zabezpieczone podkładkami.
Element A, prawidłowe zamocowanie automatu poprzez podkładki zabezpieczające.
Element B na fotografii  to wąs który jest wbity w lewy karter a mieści on w sobie sprężynkÄ_ i kulkÄ_ automatu.  Sprężynka jest bardzo istotnie ważna w działaniu całego automatu, gdy jest już wypracowywana i nie dociska z odpowiednią siła kulki, automat nie potrafi utrzymać załączonego biegu i następuje szarpanie biegów. Sytuacja jest dość uciążliwa w użytkowaniu. UsterkÄ_ likwidujemy poprzez wymianÄ_ na nową sprężynkÄ_.
Element C wąs automatu, w trakcie użytkowania potrafi się wypracować i zaczyna mieć spory luz który może skutkować wypadnie biegów. RadÄ_ jest przyklepanie wąsa od przeciwnej strony, tam gdzie mamy wgłębienie, a zrobiÄ_ to możemy np. punktakiem. Należy uważać aby nie przesadzić, gdyż wąs musi się obracać swobodnie.


Fot. 19 Naprawa wąsa.

To tyle odnośnie skrzyni motocykla WSK 125. Dopisze jeszcze wzmiankÄ_ o ważnych informacjach o sprzęgle tego silnika.
1.   Prawidłowo przeszlifowana tarcza sprzęgła ma wymiar 4,2 +- 0,1 mm
2.   Tarcza sprzęgłowa nie może być mniejsza niż 2,7 mm
3.   Sprężyna sprzęgła w stanie wolnym powinna zachowywać wymiar 25 +- 0,5 mm. dopuszczalne zmniejszenie tej długości wynosi 3mm
Teraz chyba najważniejsze dla użytkowania skrzyni, olej. Nie należy lać olei przeznaczonych dla silników lub o innej klasie lepkości niż zaleca to producent. Gdyż sprzęgło tego motocykla jest tak zrobione aby optymalne przeniesienie mocy oddawało zanurzone w oleju Lux-10, ostatecznie może być lekki olej Hipol. Wlanie agresywnych olei lub o innej lepkości może spowodować zła prace sprzęgła lub całkowity jego brak po kilku jazdach.


Fot. 20 Tarcza sprzęgłowa korkowa silnika WSK 125 typ S01-XX.

Przepraszam za błędy ortograficzne widoczne na fot.

Pozdrawiam Motorzysta86.

Artykuł został stworzony w celu pomocy osobom nie znającym budowy skrzyni silników WSK 125 typ S01-XX. Powstał na bazie 9 letnich doświadczeń z silnikami WSK 125 i 175, a także CZ 350 typ 472.5 i Jawa 350 TS typ 638.
Zabraniam powielania, edycji i rozpowszechniania bez mojej zgody.



Pojazdy: WSK 175 Kobuz; CZ 350 typ 472.5; Jawa 350 TS typ 638; Drag z silnik ES250

Listopad 08, 2011, 19:20:45 pm
Odpowiedź #1

Offline Skinder

  • *
  • Wiadomości: 3935
  • Skąd: Lubicz Dolny
    Wiek: 24
  • Płeć: Mężczyzna
O moja poglądowa fota widzÄ_ :rotfl:

Cytuj
Zabraniam powielania, edycji i rozpowszechniania bez mojej zgody.

 8)



Listopad 08, 2011, 19:30:29 pm
Odpowiedź #2

Offline motorzysta86

  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Gr__dek
    Wiek: 32
  • Płeć: Mężczyzna
    • JAWA-CZ No bike No Live
artykułu  :P oczywiście.

A tak btw to mój artykuł w wersji pdf to już pokrÄ___y__ trochę po internecie  :rotfl:



Pojazdy: WSK 175 Kobuz; CZ 350 typ 472.5; Jawa 350 TS typ 638; Drag z silnik ES250

Listopad 08, 2011, 19:45:24 pm
Odpowiedź #3

Offline Skinder

  • *
  • Wiadomości: 3935
  • Skąd: Lubicz Dolny
    Wiek: 24
  • Płeć: Mężczyzna